söndag 16 januari 2011

Mathelg

Vi har infört veckoplanering av mat och veckoinköp av densamma.
I måndags när jag var och skulle köpa maten för denna vecka hade dom skivat formbröd för 5 kr.
Tänkte fylla vagnen med dessa när jag började tänka på ambitionerna för detta år, att baka allt bröd själva. Gick sedan vidare i affären utan dessa maskintillverkade, långt transporterade bröd.

Ravioli stod på matsedeln i lördags.
Inte då dessa burkar man köper i affären utan egen, hemgjord Ravioli.
Blev mycket gott kan jag tillägga.
Tog lite tid men jag gillar och planera mat i förväg så det var skoj.
Receptet kommer här:

Ravioli 4 pers
3 ägg
3 dl vetemjöl
2 msk olivolja
1 tsk salt

Vi blandade helt enkelt ihop allt till en deg, lät degen ligga i kylen en timme för att sedan kavlas tunt.
Klicka ut lite kyckling och på med en deg ovanpå.
Skära i fyrkanter och sedan kokades de i passerade tomater en kvart.
Jääätegott som Tina brukade säga.

Söndagens lunch blev ett långkok kalops.
Inte tillräckligt långt med 1,5 timmes kokning visade det sig. Köttet blev segt men det var första gången som kalops stod på menyn så bättre lycka nästa gång kanske.

Idag bakades det också rågsiktskakor som blev lyckade.

Ingredienser till 4 kakor:
  • 50 g smör
  • 5 dl mjölk
  • 50 g jäst
  • 1 ½ tsk salt
  • 2-3 msk ljus sirap
  • 1 msk brödkryddor
  • 13-14 dl rågsikt
Smält smöret i en kastrull. Häll i mjölken och värm till 37°. Smula sönder jästen i en bunke. Rör ut jästen med lite av degvätskan.
Tillsätt resten av degvätskan, salt, sirap, brödkryddor och nästan allt mjöl. Spara lite till utbakningen.
Arbeta ihop till en deg. Jäs den övertäckt i bunken ca 30 min.
Tag upp degen på mjölat bakbord och knåda den så att gasblåsorna pressas ur. Dela degen i 4 delar. Forma bitarna till runda bullar. Platta eller kavla ut dem till runda kakor, ca 15 cm i diameter. Lägg dem på 2 smorda plåtar. Nagga eller stick kakorna på några ställen med en gaffel. Tag ev ut ett hål i mitten.
Jäs kakorna övertäckta ca 30 min.
Grädda kakorna i mitten av ugnen i 225°, 12-15 min.
Låt kakorna svalna på galler under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar